Inchide

Programează-te online!

Este programarea pentru tine?

Data Nașterii

Ați mai fost la CardioPrima înainte?

Ce tip de serviciu ai nevoie?

  • Diagnostic funcțional neurologic
  • Diagnostic funcțional cardiologic
  • Diagnostic Ultrasonografic (USG)
  • Servicii consultative
  • Centrul de control al anticoagulării orale (CCAO)
  • Cabinet de somnologie
  • Cabinet de aritmologie
  • Sincope - diagnostic și tratament
  • Pachete de sănătate
Fă o programare
Romanian
Russian
English
(+373 22) 894 222
(+373 79) 512 512

Alimentația sănătoasă

Alimentația sănătoasă

img

Speranța de viață la nivel mondial a crescut foarte mult în ultima sută de ani. Pe lângă combaterea infecțiilor cu antibiotice, principalul motor pentru o viață lungă pare să fie hrana sănătoasă. Sănătoasă însemnând destulă, dar și echilibrată. Nu mai suferim de lipsă de fier, vitamine sau minerale. Avem acces la fructe și legume proaspete tot timpul anului. Putem mânca suficiente proteine vegetale sau animale pentru a ne acoperi necesarul.

În societatea moderna, problema pare să fie combaterea excesului. Obezitatea și bolile cardiovasculare au devenit o problemă tocmai pentru că mâncăm mult din ceea ce nu trebuie.

Ca să putem vorbi despre mâncare, și mai ales despre mâncarea sănătoasă, sunt necesare cunoștințe minime despre componentele hranei. Alimentele consmate ne aduc diverse substanțe vitale. Vitaminele și mineralele ajută la desfășurarea normală a funcțiilor organismului. Proteinele intră în componența tuturor țesuturilor noastre, sunt însăși cărămizile din care este alcătuit organismul nostru. Însă de departe cea mai importantă funcție a hranei este aceea de a ne furniza energie. În orice discuție despre diete veți auzi cuvintele metabolism și calorii.

Metabolismul reprezintă totalitatea proceselor energetice care se întâmplă în organismul nostru. Mai simplu spus este ca un registru contabil cu intrări și ieșiri. Intrările înseamnă totalul de energie pe care o introducem în organism sub formă de hrană. Ieșirile înseamnă energia consumată. Nu numai munca sau sportul consumă energie, ci orice activitate pe care o facem. Corpul nostru consumă energie și în somn. În fiecare secundă inima are nevoie de energie ca să bată. Țesuturile noastre se vindecă și se reconstruiesc constant. Prin urmare, avem nevoie de hrană pentru a trăi. Metabolismul este doar un cuvânt științific pentru a descrie această nevoie. În mod normal intrările ar trebui să fie egale cu ieșirile, câtă energie consumăm atâta ar trebui să aducem în fiecare zi din hrană. Când consumăm mai mult decât mâncăm – slabim, când mâncăm mai mult decât avem nevoie corpul nostru stochează surplusu sub formă de grăsime.

Caloria este o unitate de măsură a energiei și orice aliment în afară de apă conține energie, deci și calorii.

Tot în calorii măsurăm și energia pe care o consumăm în fiecare zi, ea variază în funcție de vârstă, sex, înălțime și greutate, dar mai ales în funcție de activitățile noastre de zi cu zi. Persoanele sedentare care muncesc la birou, au nevoie să consume relativ puține calorii, și invers, persoanele foarte active, cum sunt sportivii sau cei care depun o muncă fizică grea, vor avea nevoie de multe calorii. În mod ideal, ar trebui să mâncăm exact atâta hrană, deci energie, câtă consumăm de-a lungul unei zile. Alături de activitatea fizică și de evitarea substanțelor nocive, alimentația corectă este unul din secretele unei vieți lungi și frumoase.

Sfaturi practice

Alimentația este o componentă majoră a slilului de viață. Gusturile și obiceiurile individuale ajung să ne definească și să ne reprezinte. De aceea, trecerea la o dietă sănătoasă, deși este un lcru pozitiv, poate părea dificilă. Secretul reușitei constă în simplitate și motivație.

Primul lucru pe care trebuie să îl înțelegem este că vorbim despre o schimbare pe termen lung a întregului stil de viață. Nu e ceva temporar cum sunt dietele restrictive care promit țeluri greu de atins și greu de crezut, este o alegere conștientă și sănătoasă. Motivația trebuie să vină din interior. Nu slăbim pentru un eveniment, nu căutăm o valoare țintă a colesterolului sau a glicemiei, ținta noastră pe termen lung este însăși sănătatea. Într-o anumită lună ne putem propune să înlocuim gustarea dulce de la serviciu cu un iaurt sau un fruct, în următoarea lună putem avea ca țintă trecerea de la pastele albe la pastele din făină integrală. Treptat, schimbările vor intra în obișnuință.

O strategie bună este să implicăm toți membrii familiei sau alți prieteni. Mâncatul sănătos nu este un tratament individual cum sunt pastilele pentru hipertensiune, dimpotrivă este o schimbare benefică tuturor. Mesele în familie se pot înlocui treptat cu variante sănătoase și gustoase. In felul acesta, avem mai mult suport în decizia noastră, iar cei dragi vor beneficia și ei de avantajele unei alimentații corecte.

Este bine pe cât posibil să evităm mesele în oraș. Porțiile de la restaurant sunt de obicei prea mari, prea sărate sau prea încărcate cu grăsimi. Tentația de a goli farfuria sau de a ne răsfăța cu deserturi este mare. E bine să o evităm ori de câte ori se poate alegând o cină gătită acasă.

Cinele gătite acasă pot părea o corvoadă, dar dacă pregătim și planificăm totul din timp, devine mai simplu. In primul rând, putem face o listă u feluri de mâncare variate pentru întreaga săptămână. La cumpărături va fi mai simplu apoi, să umplem cămara doar cu ingrediente sănătoase.

Combinațiile de proteine, cereale și legume sunt nelimitate. Fructele de sezon delicioase și mult așteptate în copilărie sunt desertu perfect. Este ideal să încercăm să eiminăm complet dulciurile concentrate și sucurile. Acestea aduc doar calorii goale fără fibre, vitamine sau minerale. Setea se potolește doar cu apă. Este o schimbare mică dar spectaculoasă, mai ales dacă vă doriți să scădeți în greutate.

Putem înlocui spre exemplu, cerealele cu cereale integrale. Alegem la micul dejun ovăz în locul cerealelor îndulcite. La prânz, o farfurie de paste integrale. La cină, orez brun ca garniture, lângă o friptură de pui. Ideal ar fi să reducem și cantitatea de carne roșie. Proteine de calitate se găsesc în carnea albă, pește, lactate, fasole sau linte. Cum gătim aceste ingrediente sănătoase este un alt punct important. Trebuie să evităm pe cât este posibil prăjelilesosurile grase sau supele cu adaos de smântână. Există o mulțime de metode de gătit deicioase care nu necesită adaos de grăsimi. Cele mai cunoscute exemple sunt grătarul, coacerea sau gătitul cu aburi. Atenție și la asezonare, pe cât este posibil trebuie să evităm să adăugăm multă sare. Există o mulțime de condimente și verdețuri care dau o aromă delicioasă preparatelor. Nu terbuie să uităm că poftele sunt inevitabile. O prăjitură nu trebuie să însemne abandon. Dimpotrivă, e normal să avem un moment de răsfăț din când în când. Asta nu înseamnă că am eșuat în încercrarea noastră de a mânca sănătos. Apa este esențială. De multe ori confundăm senzația de setecu cea de foame. Ajungem astfel să mâncăm în plus fără să ne dăm seama. Asigurațivă că aveți întotdeauna un pahar de apă la îndemână. Trebuie să consumăm minim 1.5 litri de apă pe zi. In zilele călduroase sau atunci când facem sport cantitatea trebuie să crească.  

Mâncarea pe care o consumăm trebuie să ne aducă toate lementele necesare, doar așa organismul nostru își poate desfășura toate  funcțiile în mod corect. Avem nevoie de proteine, lipide și glucide, dar și de vitamine și minerale. Nimic nu trebuie să lipsească dar în același timp nimic nu tebuie să fie în exces. Abuzul poate duce la obezitate , diabet zaharat sau boli cardiovasculare. Prin urmare, este important să știm noțiuni elementare despre componentele biochimice ale alimentelor. Dacă înțelegem rolurile lor diferite, va fi mai clar de ce o dietă corectă trebuie să fie cât mai variată. Dacă știm că există variante sănătoase și mai puțin sănătoasevom putea să alegem mai ușor alimentele care ne aduc cele mai multe avantaje. A mânca sănătos este o decizie importantă care trebuie să dureze toată viața. Toate grupele mari de alimente trebuie să fie prezente. Putem consuma din belșug cereale integrale, fructe și legume. Este bine să evităm grăsimile de origine animală, dulciurile și sarea în exces. Schimbările pe care trebuie să le faceți pot părea imposibile, cu răbdare și urmând niște pași simpliputeți ajunge la niște beneficii majore pe termen lung, atât pentru dumneavoastră cât și pentru cei dragi. Mâncând sănătos avem mai multă energie, arătăm mai bine și îmbătrânim mai frumos. Trebuie să ne amintim permanent de spusele lui Socrate – „Mâncăm pentru a trăi, NU trăim pentru a mânca !”.

img
112
567
img
23

Servicii

Despre noi

Despre noi    Centrul medical CardioPrima și-a lansat activitatea in anul 2014, și este Prima și Unica clinică privată cu specific cardiologic din Republica Moldova.    Clinica ofe

Vezi Detalii